Skip links

Het leerproces verbeteren dankzij thema-gecentreerde Interactie

Blog

Ken jij TGI al?

TGI staat voor ‘Thema-gecentreerde Interactie’. Misschien gaat er bij jou een belletje rinkelen, maar voor mij was deze nieuw. Dank aan degene deze term tijdens een overleg op tafel gooide en vervolgens heel helder toelichtte. Ik kreeg meteen een beter beeld van hoe onze applicaties en de HoloLens waarde toevoegen aan het leerproces van een cursist! 

 

TGI is een leermethode die gericht is op jou als individu (1), de groep (2) en de samenleving (3). Leren doe je (deels) als individu (1), maar je moet individuele kennis en kwaliteiten ook kunnen toepassen in een groep (2). Bijvoorbeeld bij een ontruiming of een reanimatie. Bij samenleving (3) moet je denken aan de factoren uit de omgeving. Dit heeft namelijk weer invloed op hoe je handelingen gaat uitvoeren als individu en als groep en vraagt daarmee om verschillende kwaliteiten en kennis. Bij een reanimatie op kantoor bijvoorbeeld kun je mooi tegenover elkaar zitten tijdens het reanimeren, maar in het smalle gangpad van een vliegtuig is dat weer anders.  

 

De HoloLens en TGI

Waar past die HoloLens en Mixed Reality dan binnen dit plaatje? Zoals jullie wellicht weten is het (nog) niet mogelijk om met meerdere HoloLenzen in hetzelfde scenario in onze applicaties deel te nemen. Kleine spoiler: dit gaat er wel komen… Wel kun je met de HoloLens heel goed individuele (1) handelingen trainen. Sterker nog, dit kun je zo vaak herhalen als je wilt. Je hebt ook niet altijd een instructeur nodig als je weet hoe de hardware werkt. Je zou dus kunnen stellen dat de HoloLens de cursist in staat stelt om zelf te bepalen wanneer, waar en hoe vaak een handeling wordt geoefend. Nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat? Bekijk onze demovideo van de reanimatie hier! 

Mixed Reality draait natuurlijk om hologrammen. Hiermee kun je dus (onderdelen van) een omgeving en een scenario simuleren. Een bepaald slachtoffer met uiterlijke kenmerken, herkenbare objecten uit een specifieke omgeving en geluiden. Hiermee kan het individueel geleerde worden toegepast en geoefend in een geënsceneerde omgeving (3). Uiteindelijk ook in groepsverband.

 

De rol van de instructeur 

Als de HoloLens een deel van het individuele leerproces kan opvangen, dan kan de instructeur de aandacht meer leggen op het toetsen van competenties, het toepassen van kennis en kwaliteiten in de groep en het werken in een groep bij verschillende scenario’s. Oftewel, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En dat is enorm belangrijk! Je zult ons daarom nooit horen zeggen dat onze producten de instructeur kunnen vervangen. We menen het oprecht als we zeggen dat de HoloLens de instructeur en de cursist kunnen ondersteunen in het leerproces. 

 

Ben jij ook benieuwd hoe de HoloLens kan bijdragen aan het leerproces? Neem contact met ons op voor een gratis demonstratie en de mogelijkheden!