Skip links

Koffie voor het slapengaan brengt je hart in gevaar

Blog

Maar koffie is zo lekker…

Studies tonen aan dat het drinken van koffie voor het slapengaan negatieve effecten kan hebben op de slaapkwaliteit en de gezondheid van het hart. Dit betekent dat je het risico loopt op hartaandoeningen en uiteindelijk op borstcompressies. Een van onze missies is om bewustzijn te creëren over alle dingen die je hart in gevaar kunnen brengen. Hoewel we geweldige Mixed Reality-toepassingen maken om eerstehulpverleners te trainen, wil je toch niet degene zijn die de reanimatie krijgt. Wij leggen uit hoe je cafeïne het beste kunt vermijden voordat je gaat slapen (we snappen het, wij zijn er ook dol op!)

 

Zoals we allemaal weten, is koffie wereldwijd een populaire drank en drinkt ongeveer 90% van de volwassen wereldbevolking het dagelijks. Het wordt gebruikt als een opkikkertje in de ochtend, als een energie-boost in de middag of zelfs in huidverzorgingsproducten. Veel mensen weten echter niet dat het ook nadelige effecten op het hart kan hebben wanneer het voor het slapengaan wordt geconsumeerd.

 

We zullen de effecten onderzoeken van het drinken van cafeïne-houdende koffie voor het slapengaan op het menselijk hart, bespreken hoe deze gewoonte de slaapkwaliteit beïnvloedt en hoe het het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten verhoogt. Tot slot hebben we nog enkele tips voor wie ’s avonds zijn koffie wil blijven drinken maar toch gezond wil blijven.

 

De cafeïne in koffie is een medicijn dat een aantal effecten op het menselijk lichaam kan hebben. De effecten van het drinken van cafeïne-houdende koffie voor het slapengaan op het menselijk hart zijn niet volledig bekend, maar er zijn enkele aanwijzingen dat het schadelijk kan zijn. Van cafeïne is aangetoond dat het zowel de systolische als de diastolische bloeddruk bij mensen verhoogt. Dit verhoogt het risico op hartaandoeningen in de loop van de tijd.

 

Het cardiovasculaire systeem is verantwoordelijk voor het rondpompen van bloed door het lichaam en het reguleren van de bloeddruk. Het doet dit door samen te trekken en te ontspannen om een ​​gelijkmatige bloedstroom te behouden. Wanneer cafeïne in de bloedbaan komt, stimuleert het deze spieren om sneller en vaker samen te trekken dan ze van nature zouden doen, waardoor je hartslag en bloeddruk stijgen. Verhoogde niveaus van cafeïne kunnen ook onregelmatige hartritmes veroorzaken of bestaande aritmieën verergeren. Deze veranderingen in het cardiovasculaire systeem kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals pijn op de borst, een beroerte of een hartaanval als ze niet worden behandeld.

 

Monkey asleep on a branchWat kun je doen?

Er zijn veel mensen die voor het slapengaan koffie drinken om wakker te blijven, maar wat ze niet weten, is dat cafeïne hun circadiane ritme kan verstoren. Dit zal leiden tot een gebrek aan slaap of een ontoereikende slaapkwaliteit, wat nadelige effecten zal hebben op het menselijk hart. De cafeïne in hun systeem kan ook hartkloppingen of een onregelmatige hartslag veroorzaken, wat fataal kan zijn als het te lang onbehandeld blijft.

 

De effecten van het drinken van cafeïne-houdende koffie voor het slapengaan op het menselijk hart zijn complex. We moeten er rekening mee houden dat sommige mensen vatbaarder zijn voor de effecten van cafeïne dan anderen, afhankelijk van hun leeftijd, genetica, gewoonten en andere factoren. De negatieve effecten van cafeïne zijn echter niet beperkt tot alleen het hart, aangezien cafeïne in verband is gebracht met een verhoogd risico op diabetes en andere ziekten.

 

De American Heart Association beveelt volwassenen aan om hun cafeïne-inname te beperken tot 400 milligram per dag, wat ongeveer 2-3 kopjes koffie is. Als een van die kopjes toevallig voor het slapengaan is, raden we je aan dit een uur voor het slapengaan te doen en te volgen met een glas water. Hoewel dit niet garandeert dat je hart niet wordt aangetast door de cafeïne, geeft het je lichaam wat tijd om het uit je systeem te spoelen. We zetten ons in om hulpverleners voor te bereiden, maar je wilt niet degene zijn die reanimatie krijgt. Vergeet niet om uw hartgezondheid voorop te houden!

 

Studies:

Caffeine Effects on Sleep Taken 0, 3, or 6 Hours before Going to Bed

Coffee, caffeine, and sleep: A systematic review of epidemiological studies and randomized controlled trials.