Skip links

Innoveren met de HoloLens in het onderwijs

Blog

De HoloLens in de les gebruiken

De scholen zijn weer open, en dus zijn wij op pad voor demo’s! Vaak zien we daar docenten tijdens de demonstratie van onze applicaties en de HoloLens denken: ‘Leuk ding, die HoloLens. Maar hoe ga ik het in vredesnaam toepassen in de les?’ Wij nemen je mee! 

 

Dat nieuwe techniek verandering met zich meebrengt en om aanpassingsvermogen vraagt is geen verrassing. De mogelijkheid om binnen het onderwijs te innoveren met Virtual Reality of Mixed Reality headsets wordt ondertussen steeds meer onderzocht. We hebben ondertussen aardig wat ervaring opgedaan en gesprekken met docenten gevoerd over hoe zij dit nu al inzetten bij met hun leerlingen. Dit is hoe zij het in de praktijk aanpakken: 

 

Meisje met hoofddoek gebruikt Hololens in de les1. Roulatie met groepjes 

Hierbij gebruikt je verschillende opdrachten. Je verdeelt de klas in kleine groepjes die elk een eigen opdracht meekrijgen. Zij gaan aan de slag met de eigen opdracht, waarvan een aan de slag gaat met de HoloLens. Van dit groepje gaat iemand aan de slag met het scenario en de rest kijkt mee via een verbonden scherm. Zij maken aantekenen en ondersteunen de leerling die bezig is. Als er voldoende tijd is, kunnen meer mensen uit het groepje de HoloLens gebruiken. 

 

Meisje met spijkerjack gebruikt hololens in de les om te leren reanimeren2. Doe het maar voor 

Hierbij laat je één leerling gebruik maken van de HoloLens. De rest van de groep kijkt aandachtig mee op een groot scherm, die verbonden is met de headset, zodat ze precies kunnen zien wat er gebeurt. Een aantal leerlingen mag hints geven en helpen als dit nodig is. De rest van de groep kijkt mee en schrijft op wat er goed en minder goed ging. Na afloop kunnen zij feedback geven of je kunt de groep vragen wat ze gezien & onthouden hebben. 

 

Meisje met hoofddoek controleert ademhaling van een reanimatie pop3. Zelfstandig in eigen tijd 

Heeft een leerling de HoloLens onder de knie? Dan kan deze zelfstandig tijdens de les of in de eigen tijd aan de slag. Zo kunnen leerlingen o.a. vaker oefenen of aan de slag met een van de scenario’s. Dit kan op locatie van de opleider of op de eigen werklocatie als daar een HoloLens en reanimatie-pop beschikbaar is. 

 

In de toekomst? 

We zijn aan het experimenteren om met meerdere HoloLensen gelijktijdig in één scenario te kunnen oefenen. Dit zou betekenen dat meerdere leerlingen elkaar kunnen ondersteunen of eigen taken moeten voltooien. Hierbij hoeven zij overigens niet eens in dezelfde ruimte te zijn! Hoe gaaf is dat?! 

 

Verder zijn we ook een functie aan het ontwikkelen waarbij de docent meekijkt met de cursist die de HoloLens draagt. De docent kan zelfs het scenario aanpassen naar aanleiding van het handelen van de cursist. 

 

Wil je het ook eens met je eigen studenten in de klas proberen? 

Plan een gratis demo in!